Tipična staza Formule 1 sastoji se od ravnog dijela tzv.
startno ciljne ravnine, bokseva gdje se vozači zaustavljaju tijekom utrke na
nadolijevanje goriva i gdje momčadi podešavaju bolide prije utrke a koji se
nalaze pokraj startno ciljne ravnine i niza zavoja. Na većini staza vozi se u
smjeru kazaljki na satu. Vožnja u smjeru suprotnom od kazaljke na satu uvelike
opterećuje vozače posebice zbog G sila koje djeluju u zavojima na način da ih
opterećuje na način koji nije prirodan. Neki zavoji također su izazov za vozače
kao brzi Eau Rouge na stazi Spa-Francorchamps, "La Source" prije njega
te nizbrdica u kojoj je, zavoj Tamburello na stazi Imola i Curva Grande na
stazi u Monzi.
Bahrain |
Većina staza je sagrađena specijalno za utrke Formule 1,
iako postoje i ulične utrke koje se voze na stazama Monako,Singapur Bay Circuit
i Valencia Street Circuit (prije su to bile i Velika nagrada Las vegasa i
Detroita). Velika nagrada Monaka održava se u kalendaru svjetskog prvenstva
zahvaljujući svojoj povijesti i glamuru koji je prati iako ne zadovoljava
sigurnosne uvjete koji se zahtjevaju pri utrci i izgradnji staze.
Projektiranje novih staza traži visoku sofisticiranost (npr.
staza u Bahrainu), a većinu novih staza projektirao je Hermann Tilke. U
počecima svjetskog prvenstva vozači koji bi izlijetali sa staze bili su
zaustavljani balama sijena, travnatim zamkama ili gumama postavljenim uz stazu
koje bi apsorbirale njihov udar. Nakon pogibije Senne i Ratzenbergera u Imoli
godine 1994., FIA je napravila radikalne promjene na stazama i bolidima. Bolidi
su usporeni, a na staze su dodane široke zone izlijetanja da bi se spriječio
udar bolida s vozačem u barijere, a ako i dođe do udara, da barijere prime što
manju energiju udara. Ova nova pravila o brzini bolida nije dobro primio dio
fanova jer se izgubio dio atrakcije na utrci.
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.